Jakość telefonii komórkowej w Polsce – raport 2015

Jakość telefonii komórkowej w Polsce – raport 2015

12 czerwca, 2017 0 przez Doradca

W czasach spadających cen usług telekomunikacyjnych i rosnącej liczby klientów mobilnego dostępu do połączeń głosowych i transferu danych, jakość staje się istotnym kryterium wyboru. Również nad Wisłą stwierdzono brak obiektywnych informacji dotyczących jakości telefonii komórkowej, na co Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pani Magdalena Gaj, znalazła remedium: niezależne badania czterech operatorów sieci komórkowych w Polsce: Play, Orange, Plus oraz T-Mobile.

Celem badania było ukazanie kondycji wszystkich dostępnych w kraju technologii, czyli 2G (GSM), 3G (UMTS) oraz 4G (LTE). W trzy grudniowe tygodnie pomiary przeprowadzono na ponad dwudziestu tysiącom kilometrów trasy drogowej obejmującej miasta z liczbą ludności przekraczającą pięćdziesiąt tysięcy oraz na głównych drogach łączących te miejscowości. Całość badań zrealizował szesnastoosobowy zespół firmy Systemics-PAB sp. z o. o.

W raporcie wyróżniono dwa parametry: jakość połączeń głosowych oraz jakość transmisji danych.

Dla połączeń głosowych stwierdzono realizację usługi w zdecydowanej większości za pomocą technologii UMTS: od 94, 5% (T-Mobile) do 96, 28% (Play). Pozostałe usługi głosowe były realizowane w technologii GSM. Co ciekawe, u żadnego z operatorów nie zanotowano realizacji połączeń telefonicznych przy użyciu LTE. Znacznie wyżej sięgnął wskaźnik skuteczności połączeń, bo powyżej 99%, jednak zwycięzcą tej części raportu okazał się Play z ilością przerwanych połączeń w zaledwie 0, 05% przypadków, stawkę zamyka Plus z 0, 62% zerwanych połączeń. W przypadku jakości mowy 100% wynik osiągnęła sieć Play, najgorzej spisał się Plus z wynikiem 99, 79%.

W przypadku transmisji danych, coraz częściej stającej się bardziej eksploatowanym przez użytkowników obszarem usług mobilnych, osiągnięte wyniki są na najwyższym światowym poziomie. Technologia LTE jest wykorzystywana od 77, 89% (Orange) do 94, 19% (Plus) przypadków połączeń internetowych. UMTS jest obecne od 5, 59% (Plus) do 21, 98% (Orange) połączeń. Technologia GSM stanowi margines usług internetowych z udziałem poniżej 0, 4% u wszystkich operatorów.

Poddano testom również praktyczne zastosowanie transmisji danych, zarówno w zakresie stron internetowych jak i odtwarzania materiałów wideo z popularnego serwisu YouTube.

W przypadku stron internetowych prędkość pobierania była najwyższa w przypadku sieci Plus (25, 19 Mb/s), drugi był T-Mobile z prędkością 20, 64 Mb/s, trzeci Orange (19, 66 Mb/s), a ostatni Play (12, 43 Mb/s). Rozbierzność jest spora, bo ponad 50% pomiędzy liderem a siecią Play.

Odrobinę inaczej plasują się wyniki związane z materiałami wideo. W przypadku T-Mobile, Orange i Plus, odtwarzanie następuje po odpowiednio 1, 37, 1, 41 i 1, 58 sekundy od polecenia, natomiast sieć Play potrzebuje 2, 00 sekundy. W przypadku jakości materiału widoczna jest przewaga T-Mobile, gdzie wskaźnik degradacji wynosi 1, 82%. Podobny wynik osiągnął Orange (1, 97%), natomiast gorsze w tym zestawieniu są Plus (3, 25%) oraz Play (6, 20%).

Powyższy raport ukazuje, że pomimo bardzo wysokiej jakości telefonii komórkowej, różnice pomiędzy poszczególnymi sieciami wciąż potrafią być spore, a wybór operatora powinien być podyktowany przede wszystkim jakością usług z których najczęściej korzystamy. Zgodnie z zapowiedziami prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, z czasem powstanie w Polsce aktualizowana na bieżąco mapa jakości, co pozwoli na pełne wprowadzenie kryterium jakościowego do argumentów przemawiających za wyborem najlepszego dla danego konsumenta operatora usług mobilnych.

Tanie telefony komórkowe

0 0 votes
Article Rating